Sunday, September 12, 2010

semoga sama2 kita bantu membantu antara kita yek

assalamualaikum pada semua rakan2, errrr pertama nye, saye ucapkan selamat hari raye, maaf zahir batin. kot2 ade slh dn silap harap di maafi.

ok ni topik utama saya. sumber dri seorg shbt kita (arif rukai) mengatakan bahawa salah seorang rakan kita di sepintar dulu, syaza nadia, ibunya telah di masukkan ke HUKM lebih krg 11 hari, penyakit nya saya kurang pasti, tapi menurut sumber, ibunya memerlukan rawatan dialysis selama 4 kali SEMINGGU. satu kali dialysis memakan kos sebanyak RM380, jadi saya kira, sebagai sahabat yg telah bersama selama 5 tahun atau 2 tahun bersama di sepintar, apa kata kalau kita buat derma kilat untuk membantu sahabat kita yg didalam kesusahan ini?

bagi yg nk derma, ni akaun CIMB syaza:

08310006186525

derma seikhlas hati yek ;)
bagi yang pergi rumah nisa' nnt, inshaAllah kutipan juga akan dibuat pada waktu itu, jadi sama2 lah kita bantu membantu sesama kita yek. ;)

-hamba Allah-

Monday, September 6, 2010

Rumah Terbuka Khairun Nisa Mohd Zaidan

Assalamualaikum w.b.t..kehadapan semua sahabat2 sepintarian 0408 yg dikasihi…diharap berada dalam keadaan yg sihat sentiasa hendaknya…saya dgn rasa rendah diri menjemput anda semua untuk hadir ke rumah terbuka aindilfitri saya yang akan diadakan pada :

Tarikh : 16 Sept 2010 (cuti hari 1 malaysia)

Masa : 12 pm-4 pm

Tempat : no.19, jalan seroja 23, Taman Seroja, 43900, Bndr Baru Salak Tinggi, Sepang, Selangor

Landmark : KLIA, Kolej Teknologi Timur (KTT-tempat iqbarul n hamiza), MIAT (tempat achik jf)

Untuk pengetahuan, sy telah diberi autoriti oleh keluarga untuk menjemput HANYA kawan2 saya ke rumah terbuka ini…oleh yg sedemikian, rumah terbuka ini adalah KHAS utk SEPINTARIAN 0408..jadi, kehadiran anda semua adalah sangat dialu-alukan tanpa paksaan..terdapat beberapa cara utk datang ke sini..antaranya :

Drive sendiri..sila rujuk peta (cick here)

2) Pengangkutan awam :

i)ktm-berhenti sehingga stesen nilai..kemudian boleh amk teksi.. bayaran teksi sekitar rm 20..tp, kalau naik 4 org, sorg dalam rm5 je..hehe..tp, jgn risau, kalau dizinkan dgn bilangan org yg sesuai, sy boleh amik..tasha pon boleh tolong jgk sbb rumah die dkat sgt ngn ktm nilai..jarak dr kl sentral ke nilai plus minus sejam

ii)klia transit – cara ini sesuai bagi mereka yg mempunyai duit lebih dan mementingkan keselesaan..hehe..boleh bhenti dkat stesen salak tinggi (1 stesen slps bndr tasik selatan)


Seperti yg sy nyatakan, kehadiran adalah sgt dialu-alukan tanpa paksaan..disbbkan event nih khas utk anda, jasa baik anda utk men’confirm’kan kehadirah adalah sgt2 dihargai utk bajet masakan..keh3..bg yg x berpeluang dtg iftar kg.baru, inilah peluang anda! utk yg gurlz, kene berusaha dtg okeh, buat reunion kali ke-2..n jgn risau, sy sudah menyediakan buah tangan yg x seberapa dr egypt..hehe..segala pertanyaan dan permasalahan boleh contact sy di fb/012-2299419

SELAMAT BERPUASA N SELAMAT MENYAMBUT LEBARAN

Sunday, August 22, 2010

reunion iftar


Salam disebabkan donat nk sgt jmpe kite semua lalu beliau mengusik aku untuk membuat event iftar ni. Jadi bagi sesiapa yang free boleh la menghulurkan masa untuk bersama2 ketemu kembali(xpayah aa nk jmpe 10 taun ag) jadi tolong2 la bagitahu kat kawan2 yang x tahu or yang xde facebook.jmpot la dtg. kalau lebih 25 org mmg nk dtg kita wat,kalau 24 dan ke bawah,bukak pose dekat rumah masing2 je lah. Jadi 28ogos/ 4sept tarikh yang dicadangkan. Sila lah berbincang dgn segera sementara mase ade ni,baiklah Selamat berpuasa! Ramadhan Kareem =]

Wednesday, July 14, 2010

Cemburu.


Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai.

Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggungjawabkan pada kemudian hari.

Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali

Kali ini saya akan menulis tentang cemburu.

Sebagai seorang pelajar,tidak kiralah kita ini pelajar ijazah,ataupun diploma dan asasi,sifat ini iaitu cemburu amatlah penting tetapi cemburu yang bertempat,dan bukan cemburu pada perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

Kalau kita lihat diakhbar-akhbar,di bahagian jenayah khususnya,pasti terdapat kes bunuh dan sebagainya. Kalau kes seperti ini pastinya ada sedikit unsur dendam dan cemburu. Mana ada orang sesuka hati nak bunuh rakannya atau orang yang diupah melainkan bersebab. Kalau tidak bersebab mungkin tidak waras barangkali. Tetapi semuanya bermula dengan sifat cemburu.

Kalau kita hayati sejarah islam pon,pembunuhan pertama di atas muka bumi ini ialah berpunca daripada sifat cemburu. Tak lain dan bukan mestilah godaan daripada syaitan bukan.

Namun sifat cemburu ini ada juga kebaikannya kalau kita pandai gunakannya ke arah yang betul. Sesungguhnya Alah menciptakan sesuatu tu tidak kiralah perasaan atau benda pasti ada hikmahnya. Boleh sahaja kalau kita gunakan sifat atau perasaan ini untuk memotivasikan diri ke arah yang lebih baik bukan. Contohnya dalam mengejar kejayaan dalam menuntut ilmu, melihat rakan-rakan lain berjaya dengan jayanya,takkan kita tidak terasa tercabar untuk mengalahkannya,tapi bukanlah dengan cara cemburu yang melampau sehingga menganiaya kawan kita,tetapi dengan merubah diri kita menjadi lebih baik,caranya? Terpulanglah mengikut kehendak masing-masing asalkna cara tersebut tidak melanggar syariat agama kita.

Hadis :
Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: "Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu kejalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain". Riwayat Hadith al-Bukhari

Huraian :
1.
Islam melarang umatnya berperasaan hasad dengki dan iri hati melainkan kepada perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebaikan Sahaja.

2. Islam tidak membenarkan orang yang mengeluarkan hukum tanpa terlebih dahulu merujuk kepada al-Quran dan Hadith, sebaliknya melayani tekanan hawa nafsu dan kepentingan diri sendiri semata-mata.

3. Islam melarang umatnya berperasaan cemburu buta dan iri hati terhadap sesama manusia melainkan didalam dua perkara:
i) Merasa iri hati terhadap orang yang beramal dengan ilmu yang dipelajarinya serta mengajarkannya pula kepada orang lain.
ii) Orang yang dikurniakan harta dan membelanjakan hartanya itu dijalan yang diredhai oleh Allah.

Oleh itu marilah sama-sama kita merenungi hari-hari kita adakah sifat ini digunakan dengan sebaiknya?Renung-renungkan dan selamat beramal! :D Wassalam.

Monday, July 12, 2010

Miracle is it?



Ape reaksi korg lps tgk gamba ni?

Memuji kebesaran Allah kerana keajaiban gambar ini?

Bagaimana pula dgn gambar ini?

+



+



+

Ajaib juga bukan?


-Apa yg aku cube smpaikn adalah kita seringkali gagal utk melihat kebesaran Allah yg berada didepan mata.

-Adakah slps melihat bnde2 mcm ni baru kita mahu memuji kebesaran Allah

-Sedangkn ianya hanyalah optical illusion

-Dan kita selalu lupa kebesaran Allah yg lebih hebat iaitu tubuh badan manusia itu sndiri

-Sepatutnya mata yg melihat dan otak yg digunakan utk memproses yg dipaggil kebesaran Allah bukannye gmbar ni

Sbb sesiapun bole buat gmba camni


-Perkara ini juga berlaku dlm perkara2 laen seperti awan berbentuk kalimah Allah

-Aku tak ckp ianya bukan kebesaran Allah tetapi adakah kite hanya mahu memuji Allah selepasPerkara2 sebegini berlaku

-Sdgkn ciptaan2-Nya seperti bumi , langit , manusia dan haiwan yg berada di depan mata sudah cukup membuktikan kebesaran Allah.

Sekian wasalam.

p/s:- España es el campeón
pero la lengua neerlandesa es el mejor
sólo tuve suerte porque Arjen Robben
no utilicen la opurtunidad grandes para anotar

-zie je de volgende keer in spanje

we slaan je kont omhoog!

-im gonna kill paul the khurafat octopus!

Sunday, June 20, 2010

Alfatihah

assalamualaikum buat sume..baru siang tadi aku dapat mesej dr asma mengenai kehilangan ibu seorang sahabat kita yang bernama siti syafiqa. arwah meninggal dalam tidur dan syafiqa @ika mohon agar kita sahabatnya dapat tolong menyedekahkan alfatihah dan mendoakan agar dia mendapat kekuatan untuk menempuh exam yang baru nak bermula esok (isnin)..semoga dia tabah menghadapi segala dugaan yang diberi..

sesungguhnya yang hidup itu akan mati

dan tiada dugaan yang diberikan kepada hambaNya melainkan yang mampu dihadapi oleh hamba itu...

wallahuallam..alfatihah

Tuesday, June 1, 2010

rawang ke bawang or sawang?

sume yg kuar dr rawang da jadi ape?
da jadi bawang?
DM telebih bg bawang kt bdk2 rawang
sbb tu dorg jadi bawang
kulit nipis..
mudah koyak?haah
nape sume macam tu...
igt dlu JN...org kate NJ
neraka jahanam
JF???JM??wahhh
mmg tertinggi btll syurga tu
tak lupe bdk JA
nnt kata bias pulak.haha
tp skang sume bdk2 rawang da jd bawang
salah sape?
cekgu kimia?cekgu addmath?
cekgu PAI?ke cekgu tapai?
haih korg2 bdk2 rawang ni
tayah la jd bawang
oh takpe bdk2 bawang ni pon
mmg tak suke mengaku dorg bdk rawang
lebih rela jadi bawang
kami pelajar sekolah berasrama penuh islam rawang
ei malu la nk ngaku skolah rawang
sbb kami bawang

huhu...ckp pada diri sndr..
juga pd bawang2 diluar sana
tambahkan kulit..jgn nipis mcm bawang

ohhhhhh!!!
tak suke la sbb dlu pura-pura aje ke???

tak puas ati
pegi la mati

just for us..from senior

(asey)

BANTAHAN

KAMI DENGAN SEKERAS-KERASNYA MENGUTUK TINDAKAN ISRAEL MENYERANG DAN MERAMPAS KAPAL-KAPAL YANG MEMBAWA BANTUAN KE GAZA. KAMI KESAL DENGAN TINDAKAN MEREKA APATAH LAGI KEGANASAN DAN PEMBUNUHAN BERLAKU DI PERAIRAN ANTARABANGSA.

SESUNGGUHNYA ISRAEL MERUPAKAN SEBUAH NEGARA YANG KEDAULATANNYA ADALAH SECARA HARAM.




International Law of the Sea

Article 14(1) of the Convention on the Territorial Sea and the Contiguous Zone of 1958, to which Israel is a party, states that “ships of all states, whether coastal or not, shall enjoy the right of innocent passage through the territorial sea”. Also, “passage is innocent so long as it is not prejudicial to the peace, good order or security of the coastal state. Such passage shall take place in conformity with these articles, and with other rules of international law”. The convention is international customary law.

Sunday, May 16, 2010

vdeo hari guru



sori ye kalo ad kekurangan kat video ni..n sori sgt2 la pd yg x de gmbr..dan juga sori jgk kalo ad yg tersalah cption..kalo terlaju video ni pun sori jgk..

Friday, May 7, 2010

Reunion (asilah)

sebenarnya ni masih dalam perancangan...aku pun x tau sangat pasal ni. tapi izah ade cadangkan dan dia volunteer utk uruskan psl reunion thn ni..(x nk ke buat reunion 10 thn agi?)

die ade cdgkan kat pd...port dickson..2 hari 1 malam...izah dah survey n ade aktiviti yg best2..so utk memudahkan kerja izah...aku tulis kat blog batch ni utk tnya pendapat korg sume..korg nk ke x nk?..duit tu maybe 100 kot...or less or more...tu ak x tau...tp rsenye less ...erm..pe lagi nk tulis?..

maybe nk buat dlm bulan 8 (b4 puasa)...then kalau major setuju kira jadi...tp kalau major x setuju kira x jadi la...(sapa nk buat reunion kalau takat 3 org je kan)...so tu je la..thats all..salam sume..

Monday, April 26, 2010

Wajib Baca.

Pelajar UIA mimpi bertemu Rasulullah.
by : Admin



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani… Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’, jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w.

Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik. Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.

Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri.

Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”

Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.

Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya. Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, “Assalamu’alaikum, ana Rasulullah..

Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar! Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta’ ala; “InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak saya..”

Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah… Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati.. ummati..ummati…” dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda!

Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah..” tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam…

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah…” Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan pada Allah atas ni’mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah.

Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini. Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. “Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w..” Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…”

Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘affan dan Ali..

Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya. Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti..”

Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud: “Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ’sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu..”

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar.

Saidina Abu Bakr mengatakan; “Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar..” Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya. Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah sembuh..”

Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..” Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar…”

Nabi, keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya ‘Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan…

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku… Aku sangat rindu bertemu dengan mereka..” Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

p/s: sungguh…berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..Ya Rasulullah! (kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yang telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..) sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai ummat nabi Muhammad S.A.W… banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu’alam.D

Thursday, April 22, 2010

kota keriangan

Photobucket

Aku amat merindui zaman sekolah

maka benarlah ape yang telah diperkatekan oleh ustazah hasyimah

kita pasti akan merindui zaman sekolah

kota keriangan!!


SEPINTAR semarak namamu




Monday, April 19, 2010

Mati Itu Peringatan!

The image “http://ppium.files.wordpress.com/2007/02/um.jpeg” cannot be displayed, because it contains errors.
Salam wbt.

Setiap makhluk yang bernyawa pasti akan mati. Ada kata- kata yang terlintas di fikiran saya tentang 'rancanglah kematian'. Ungkapan ini mungkin anda pernah dengar. Mengapakan kata- kata tersebut dilontarkan? Bukankan banyak lagi ungkapan 'rancanglah kewangan', 'rancanglah masa', dan macam- macam lagi boleh disebut? Perkara ini tidak lain tidak bukan adalah kerana kita sebagai manusia sudah semakin alpa dan lalai dengan godaan dunia. Hidup kita diarahkan semata- mata untuk kehidupan dunia. Bukankan kita akhirnya akan menemui Allah suatu hari nanti?

Baru- baru ini saya juga kehilangan beberapa saudara yang terdekat. Salah seorangnya merupakan seorang jiran saya ketika saya menetap di Sungai Buloh. Beliau meninggalkan seorang janda yang merupakan suri rumah, dan 5 orang anak, yang mana 2 orang sedang menuntut di sebuah politeknik di Sabak Bernam, 2 orang lagi masih bersekolah rendah dan seorang lagi masih lagi elum bersekolah. Kematiannya adalah disebabkan penyakit kencing manis. Tidak terduga di mata kasar keluarganya bahawa beliau mempunyai kencing manis sehinggalah satu kemalangan yang berlaku di tempat kerja. Lantaran terpijak paku, beliau terlantar di hospital selama seminggu. Setelah hampir seminggu koma di atas katil hospital, beliau akhirnya menghembuskan nafas yang terakhir.

Sudah menjadi suratan, yang telah pergi tetap tidak akan kembali. Kepada yang masih hidup, kita tetap perlu teruskan kehidupan seperti biasa. Perjalanan masih jauh. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya kepada orang- orang yang mahu menerimanya. Perlu diingatkan bahawa kematian itu satu peringatan. Rasulullah pernah berpesan, orang yang paling bijak ialah orang yang ingat mati (zikrul maut). Adakah kita mahu menyangkal ungkapan tersebut? Sudah pasti tidak. Tatkala seseorang sedang hanyut dengan perlumbaan dunia, mengejar harta, pangkat dan darjat, apabila maut datang menyahut, usahanya hanyalah menjadi sia- sia. Bukankah baik sekiranya kita berjaya menyeimbangkan tuntutan dunia dan akhirat? Dunia tidak rugi, di akhirat pun untung.

Coretan demi coretan boleh ditaip, tetapi sejauh mana penghayatan kita terhadap apa yang ingin disampaikan adalah penentunya. Orang kata, hidup hanya sekali, tetapi sebaik mana hendak kita isikan hidup, kitalah yang menentukan.

*Kami di PASUM sudah tamat pengajian. Sedar tak sedar, dah 2 sem kami di Universiti Malaya (UM). Malam Emas pun dah berlalu. Saya berharap rakan2 PASUM & SEPINTAR dapat banyak perkara yang bermanfaat di sini. Kalau tidak, kenelah 'balas' balik time masuk fakulti nanti.. hehe

Thursday, April 15, 2010

Al-Fatihah


Ucapan Takziah

by: Admin



Al Fatihah untuk adik salah seorang sahabat kita, Nafisha yang adiknya telah kembali ke Rahmatullah. Moga roh adiknya ditempatkan bersama para shuhada. Al-Fatihah.


*Petikan akhbar metro.

PUNCAK ALAM: “Luluh hati saya apabila menerima panggilan daripada seorang anggota polis mengatakan anak saya maut akibat kemalangan.

“Berita sedih ini saya terima jam 4.45 petang tadi (semalam) sebelum saya sekeluarga bergegas ke Hospital Slim River,” kata Shaedi Abu Bakar, 49, bapa kepada Shafain, 16, yang dilaporkan hilang, Selasa lalu.


Shaedi berkata, menurut polis yang menyiasat kes itu, anaknya ditemui mati dipercayai mangsa langgar lari di Hulu Bernam, dekat sini, Rabu lalu, iaitu sehari dia dilaporkan hilang.


“Selepas diminta mengecam mayat, sah itu anak saya berdasarkan beberapa tanda dan pakaian yang dipakainya.


“Walaupun sedih dengan apa yang berlaku, tetapi saya reda dan menganggap ia ketentuan Ilahi,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, semalam.


Mangsa cedera parah di kepala dan badan, bagaimanapun polis yang menyiasat kes itu belum dapat mengenal pasti kenderaan yang melanggar mangsa.

Shaedi berkata, motosikal yang ditunggang anaknya ketika kejadian juga tidak ditemui di tempat kejadian.


Jenazah dibawa pulang ke rumah mangsa di Puncak Alam dan dijangka dikebumi sebelum Zuhur, hari ini.

Wednesday, March 31, 2010

what the ?????!!!

by: ammarhamzahmohdhanim

assalamualaikum.
sume org nak post.
ak pon nak gak.

well,
i'm just gonna report something new from Kasr el-Ainy faculty of Medicine, Cairo University, Egypt.
kalau korg nak tau, ataupun dh tw or sje bt2 xtw,
bdk2 sepintar kt Cairo U ni agak ramai.
bkn kt Cairo U je.
rmai lg la kt Azhar, Tanta, Zagaziq, Mansoura n Alex tuh.
tp ak nk ckp psl Cairo je.

MIDYEAREXAM

ha??
seriously.
ak pon xtw ap bnde je ak bwt kt sni
smpai tetibe je dh mid year.
klau dah mid year,msti ad exam.(!!!)
so bdk2 yg jnis xstdi (cm aku nih)
terkontang-kantinglah last minit nk stdy.
and the result???
well u guess it.

dh2.
ak bkn nk ckp pasal result aku.
tp result kwn2 aku (kwn2 ko gak la)
n guess what?
klau kira2 markah sume org.
letak dlm microsoft excel.
dptlah resultnye..

NO.1 - KHAIRUN NISA BINTI MOHD ZAIDAN

bapakla bdk nih.
"pah ceroh" nama die je atas skali.
dpd skolah dulu kot.

but waitt....
there's more...

xlame dlm ranking tuh.

NO.4 - MUHAMMAD HAFIZ BIN NAZRI

ooohhh.
bgga ak kejap jdik bdk sepintar (walaupon bkn nme aku laaa)

first dlm batch Nisa.
first ntuk bdk laki lak HafizNazri.

eeyyy.
korg nih mmg layak r amek medik.
-no doubt- XP

pastu
Muhammad Zharief Afzal Bin Md Kassim pon xkurg hebatnya.
tunjuk belang lak die kt sni.
dpt top 5 lelaki.

serius.
ak pon terpikir.
"mantap gle kwn2 aku nih"
"ap nk jdi kt aku nih?????"
....................

aku??
xyah cter la.

pas2 tubik la nme

FarisMdNoh
HafridzMurshidAl-Wafi

then.
bru nme aku.
diikuti HafizMazlan.


aahhhhhhh.
midterm ak xperform.
so ak hrap ni akn jdi motivasi ntuk aku.
n rakan2 aku sekalian.
walaupon dimana sje anda berada.
jgn suke sgt maen2.
ntuk yg amek medik tu lg laa.
jgn jdik cm aku.
okehh?
so?

Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada hasad (iri) yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang, yaitu terhadap orang yang Allah berikan harta, ia menghabiskannya dalam kebaikan dan terhadap orang yang Allah berikan ilmu, ia memutuskan dengan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain. (Shahih Muslim)

xslh kan ak agk jealous?
haha
moga post ini dpt memberi sdkit inspirasi dn motivasi ntuk kita semua untuk terus berjaya.

6.10 p.m.
kaherah.
mesir.
lg bpe minit nak azan Maghrib.
chow
wassalam.

Monday, March 29, 2010

dis is my post!!!!

~let's pray together for our friend, munirah norzaki~
~by: nisa mohd zaidan~

salam...feel great to post my very 1st writing here...sory for da long silence...actually, i'm not such dat busy to deal only for books or being sum1 who doesn't concern anythin' 'bout all my fellows..but for any reason, dunno y act, recently i love to only observe rather than say anything about sumthin'...for anyone who notice, i used to only write "i like" in any of my post in fb...hehe (dunno if it's a positive or negative) ...and juz like what shahmil has said in the previous post, my grammar also kind of 'x betol'...so, juz read n shut up razz

let's bring back our thoughts to our friend, munirah norzaki...in accordance to Moscow blast (if u heard) very recently in Russia, i feel sympathy for her to deal for such a big thing in very young age...not only her, but all the Malaysian student in Russia...feel quite sad for the accusation made to Muslim, as they said that the bombers are two Muslim female wearing hijab...and on the following day, two women wearing Muslim-style headscarves were beaten by four or five passengers on a metro train after the bombings..what the........?

in conclusion...(sikitnye aku tulis...sory coz jap g ade kelas) let's we pray together for the sake of all Muslims...may Allah protect us in His blessing...especially in Russia for the time being..like what arif rukaini has told me..."perjuangan ke jalan Allah bukanlah senang"...so moon, have faith!! we all love you very muchsmilemay allah protect u :)

antara pics yg aku amk di tempat kejadian..hehe
biggrin

p/s : till da next post

the VIEW


~aku pun anak Melayu!~
by: shah bahari

So here’s the deal. From now on, this is my column. Decision: de facto. Well I love to write actually. I don't have a good grammar, so if i made a mistake, shut up and read. I have a blog. Actually, I had a blog. Click on my name on the right hand side, and you’ll have ‘Blog not found’. That is because I’ve already deactivated it. I’ve no idea what to write before, and now when I’ve got one, I’ve no blog. So allow me to sketch on this blog. What? I can’t?

Beat it. Because I don’t give a damn.



Perhaps you’ve been wondering. The title sounds a bit cheesy, as if people aren’t convince I’m a ‘Melayu’, but who cares. Still, ‘Aku pun anak Melayu’, but why am I crapping all this in English? I’m not suffocating about Melayu sucks, but seriously, I’m not a fan. Melayu these days aren’t even Melayu. They have it in their ICs, but deep down inside, none of them is Melayu. The first cause of all I’m crapping about is that, Melayu are negating, I mean, there are some Melayu negating the importance of English language, which they proudly chanting the language as ‘Bahasa Penjajah’. These people have no brains. Let me tell you why.


To make it simple, I have a story here. Few months ago, my sister was shopping in a grocery store. Suddenly she overheard a comical cashier-customer bust up. There were this Chinese fellow, complaining about something to the cashier, in ENGLISH. The customer didn’t quite understand, then the customer ask to see their manager. When their manager came, he also didn’t conversed well either! Suddenly the Chinese fellow squeaking “Aiyaa, this Malay ar, they are so stupid. They don’t know how to talk English!”. My sister overheard that, and then can’t do nothing but face that fellow:


“Excuse me, what were you saying just now?”

“oh, you’re the English-talking Malay ar?”

“Well actually, I am the English-speaking Malay.”

Then the Chinese fellow get quite embarrassed, and just gone.

End of story.



Now, let’s think. What am I trying to say here? We should kill the Chinese because they came to our country as a poor worker and now they are controlling our economy (wow, I’m still good at History. Thanks Cikgu Noni!)? No, I’m not that racist. For those who think that way, please, be a smart 'Melayu' and broaden your mind. I'm highlighting the importance of English language here. Just see how other races spanking us with such stupidity of ours.


So, for those ‘Bahasa Penjajah’ haters, what are you saying now,huh?


However, despite all I'm saying, still, 'aku pun anak Melayu'.



Actually I have lots and lots to talk about on this issue. But let's just give it a break. Next time, I'll tell you why I'm not a big fan of Bahasa Melayu.



If you're not convince nor agree about what I'm saying, please keep doing it. Because I don't quite like a person who keep changing their mind. Even if you agree with me, be my guess. Because I just don't care. Whatever.

Simply because this is my view. This is the VIEW.

Peace ;)


Wednesday, March 24, 2010

mintak kerjasama

assalamualaikum sume...

erk..ak nk post je la kat sini...memandangkan nnti bln 5 masing2 ak rse tgh bz nk exam...so smntara ada yg tgh melepak ni..ak igt nk prepare je bnda utk hari guru nnti..so idea aku buat satu video yg pasl batch 0408 1 n half year later... so utk menjayakan video tu aku amat perlukan gmbr2 korg yg menunjukkan korg kat tmpt blaja masing2...utk yg dh fly dh setel rasanya..mesir jordan korea ngan rusia...tu setel insyaAllah (gmbr dr fb je)...rse sesuai so dh pick..

masalahnye skrg utk student yg kat mesia ni..x de la gmbr korg yg sesuai dimasukkan dlm video tu..termasuk student persediaan luar negara..(taylor, msu, n blablabla...)..bdk maktab pun sama (bakal cikgu)..bdk yg kat um, usim, uia, uitm, upm, sume la...pun sama...bdk matrik lagi la x de..so ak harap sgt2 korg dpt amik satu picture pun cukup la...yg formal maybe depan u ke..tp yg tnjuk la yg korg ni student kat tmpt tu...

then buat student matrik, um, korg nk exam kan bln 4 n...so gudluck..ok..erm..harapnye gmbr tu bleh diserahkan kat emel asilah_naag@yahoo.com...a.s.a.p...kalo bleh before 1st week april?..
erm...video ni akan diusahakan oleh saudara irfan saidi..(sbb die tgh free n x de keje nk buat)...ok la..bdk asasi uitm yg dh abis tu n x de gmbr ngan uitm..(ak pun x de)..hehehe..ntahla..nnti la ikhtiar...

=asilah=

Wednesday, March 17, 2010

Rasa pe?

bismillahirrahmanirahim...

akhirnya aku berjayapun buka blog ni utk post samthing..heh..sori la ye..ayat pasar..mls nk ikut tatabahasa n grammar sume..

sbnrnye lps ak blaja kat uitm ni ak terpikir..ak tgk org kat sini..spt yg korg tau uitm shah alam satu universiti yg amat sosial ..erm..dr segi pemakaian pun amat simple..rambut x yah ckp..rmai je yg karat n mcm kene tmph karat ..tp ak terpikir..knp ak perlu jadi mcm diorg..pe gna ilmu yg ak dh dpt sejak kecik smpai kat sepintar tu..ak cuba byg kalo ak jadi mcm org2 yg berkenaan..betapa sedih hati mak ayah aku..sedih lagi cikgu2 yg mendidik..sedeh jgk kwn2 ak ...kalo skrg ni kalo korg tgk segelintir batch kite yg dh lain..pe prasaan korg..mcm tu la jgk perasaan kwn2 bile tgk diri kita berubah..berubah ke arah baik alhmdulillah..berubah ke arah buruk nauzubillah..

uitm sosial...knp kita perlu mnyalahkan tmpt kita blaja tu?..pdhal die x hiduppun..org yg kat dlm tu yg kasi bnda tu cmtu...sume bergantung pada individu..even bdk tu studi kat uia pun kalo die dh teruk tu teruk jgk..( x ckp sesapa..kasi contoh sbb uia tu ada nama islamik)..sume bergntung pd diri sndr...sma jgk mcm skula..kalo dh masuk skula no1 malaysiapun kalo x studi x cmrlng jgk kan...so knp nk slhkan tmpt?..knp x slhkan diri?..knp nk pertikai bnda yg x hidup tp x nk pertikai bnda yg ada akal tu?...tp mmg btul persekitaran akan mempengaruhi seseorang..tp betapa byk die mempengaruhi kita sedikit sebanyak bergantung pada diri sndri kan?..for me..thats all becos of u..becos of ur self..tp kadg2 mmg dh ditakdirkan akan berubah..so cuba cari pe hikmah knp Allah berubahkan kita?..knpa semua tu terjadi..tapi mmg sedikit sebanyak kehidupan ak kat uitm shah alamni byk kasi ak pengajaran...byk buat aku terpikir knp Allah cmpakkan ak kat sini?..knp Allah temukan aku ngan org2 yg mcm ni?..knp Allah tunjukkan penkid, lesbian, gay yg ak x pnh jmpa live sepanjang ak hidup sbg bdk skola...knp Allah nmpkkan depan mata aku segala golongan masa hidup kat uitm ni...mungkin utk jadikan ak seperti tu?..nauzubillah..moga dijauhkan sejauh2nya..tp ak tau Allah x kan ubah nasib sesuatu kaum tu selain kaum tu yg mengubah nasibnya sndiri..sama jgk dlm konsep ni..knp ak perlu jadi cm tu kalo ak tau bnda tu x elok...mmg mencabar even kalo org jmpa ak kat sini ak nmpk biasa..tp dlm hati sapa yg tau?..betapa terseksa aku tgk ...mmg kat sini terbukti yg ak ni mempunyai selemah2 iman..sbb ak x mampu untuk buat pe2...hanya mmpu dlm hati...

hahahhaa..kdg2 ak rsa cmnela ye hidup kwn2 ak kat u len..uia ngan usim ak x risau sgt..diorg mcm terjaga skit..tp yg len...mmg ad sebab knp Allah tmptkan korg kat sesuatu tmpt tu..jgn sdeh2..cuba selongkar hikmah tu..msti korg akan tau btapa cntiknya takdir yg Allah dh tkdirkan utk diri kita semua..ak dh jmpa..korg cmne?..so ak doakan yg terbaik utk kwn2 ak..tp jg diri ye sume.. smoga bertemu lagi dikemudian hari...wallahuallam..assalmualaikm

sori kalo ak tulis korg x phm..ak just tulis pe yg ak nk tulis..by the way miss u all..

=asilah=

Thursday, March 11, 2010

SPM 2009! congrets Juniors!

Salam sejahtera buat semua.

Akhirnya, hari yang ditunggu-tunggu oleh kesemua pelajar lepasan SPM dan STAM 2009 tiba jua. Keputusan SPM dan STAM 2009 telah pun diumumkan pada hari ini (awal pagi tadi) dan saya jangka hampir kesemua pelajar terbabit telah mengetahui keputusan masing-masing. Tahniah buat yang berjaya dan teruskan perjalanan anda ke peringkat pengajian yang seterusnya.

Pada tahun ini, seramai 7,987 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) memperoleh gred cemerlang (A+, A, dan/atau A-) bagi semua mata pelajaran yang diduduki, berbanding 6,277 pada 2008.

Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata daripada jumlah itu, seramai 214 calon berjaya memperoleh gred Cemerlang Tertinggi (A+) bagi penggredan baru yang mula diperkenalkan tahun lalu.

Turut diumumkan ialah pelajar terbaik bagi SPM 2009 iaitu Gladys Tan Yee Kim dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Green Road, Kuching, Sarawak dan Sekolah Menengah Sains Seremban, Negeri Sembilan sebagai sekolah terbaik.
10 Pelajar Terbaik SPM 2009

1. Gladys Tan Yee Kim (SMK Green Road Kuching, Sarawak)
2. Grace Kiew Sze-Ern (SMK (P) Sri Aman, Petaling Jaya, Selangor)
3. Khadijah Ahmad Jais (SM Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan)
4. Akmal Hidayat Sabri (SMK Derma, Kangar, Perlis)
5. Syamilah Mahali (Kolej Tunku Kurshiah Seremban, Negeri Sembilan)
6. Lee Wei Ling (SMK Taman Melawati, Selangor)
7. Nur Syuhadah Muhamad (SM Sains Tengku Muhammad Faris Petra, Kota Bharu, Kelantan)
8. Lai Yin Kwin (SMK Tinggi Melaka, Melaka)
9. Corinne Gunn Huey Min (SMK Taman Melawati, Selangor)
10. Hu May Khei (SMK Convent, Taiping, Perak).

10 Sekolah Terbaik SPM 2009

1. Sekolah Menengah Sains Seremban, Negeri Sembilan
2. Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang, Selangor
3. Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Gombak, Jalan Sungai Pusu, Gombak, Kuala Lumpur
4. Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru, Johor
5. Sekolah Menengah Sains Alam Shah, Kuala Lumpur
6. SBPI Rawang, Selangor
7. Sekolah Menengah Sains Muar, Johor
8. SBPI Temerloh, Pahang
9. SMK Infant Jesus Convent, Johor Bahru, Johor
10. Kolej Tunku Kurshiah Seremban, Negeri Sembilan.

Ringkasan ini dipetik daripada BERNAMA.

Sunday, March 7, 2010

Rindu Sekolah






ttbe rindu lak,
sje upload gmba ustaz tolhah.huhu

Saturday, March 6, 2010

KILANG CADBURY MELETOP???!!!

SIYES KAH? APAKAH SEBENARNYER YG TERJADI??

aku dpt tahu berita ni dari blog kawan aku.. aku tak reti nk ctre.. ape kate korg klik je kat sni... gi kat blog kawan aku tu okeyh?

MySpace

http://amirauxin.blogspot.com/2010/03/kilang-cadbury-meletup.html

*aku try insert link, dier tanak appear ah.. so, hahahahaha... korg copy n paste r eah.. MySpace


-ALIN-
MySpace

Thursday, March 4, 2010

ngee~~~ xD

assalamualaikum.. xDD.. saje tulis nie.. takpe an.??
MySpace



erm, ape yer? k , aku baru abes test.. terok giler siyes ckp.. :(
pressure nk jd budak medic kat UNIVERSITY MONASH tersgt ah PRESSURE nk mampos.. aku jeles tgk budak2 yg da start blaja bnd medic kat arab tuh.. aku kat sni still foundation ag, still blaja basic ape yg dak sains biase amek. well, wat to do, tu yg JPA offer...
MySpace



ermm, tu baru foundation, tak kompem ag lulus tuk blaja medic kat nonash tue.. byk requirement yg perlu aku passed.. first, english mst 90 (which is tersgt ah mustahil!!!), chemistry a DAN chemistry b dua2 kene 80 ke atas (chemist a aku sem lps 57 jek, so sem ni aku amek balik chem a which make me blaja chemist tuk 2 period dlm time table @_@)... n purata tuk 4 subjek msti 90 tuk dptkn total marks 360...
MySpace



tu baru akademik. then, ade test ISAT, ade 300 soalan n ko kene jwb dlm mase sejam. n ISAT tu bkn subjek pon! ol the things weyh! aritu wat, ade lak soalan poetry... mak aih, aku ni nk amek medic pehal lak ade soalan poet ni.. -__-'. sng cte, bak kate lecturer sape2 nk jadi dak medic kat monash tu kene ah tersgt pandai dlm sume aspek.. akademik..kritikal thinking.. aptitude test..attitude test...ape la bagai sume.
MySpace



and plg tak bley blah, ade lak lg interview before ko nk sambung degree kat monash tue.... aku lom nk keje, aku baru nk blja... T_T.
MySpace

SO, CONCLUSION.., erm... tak tahu ah camne naseb aku nt... if tak lepas foundation tu, aku gi amek diploma ah kot.. coz foundation tu tak laku kat U laen..






kenapa tetbe ade gamba jena>???
haaa, alkisah nyer begini, hak3... tuk sesape yg free 20 MAC nie... memandgkn jena cuti, kitorg plan nk jumpew.. ramai2... jom2?? setakat ni aku da ajak jame, maslin, nik,nad, zaid, mal, monek, amer......yg laen tu aku tak tahu korg bz or tak.. so, lau nk join, "kecil tapak tgn, nyiru sy tadahkan.."
MySpace

hope to see u guys soon...!! n do pray for me too...
adios.. nanti aku tulis lagi...
MySpace

Sunday, February 28, 2010

The Greatest Discovery

di suatu ptg yg hening & sejuk , sdgku baring baring di atas katil berbungkuskan selimut tebal yg berbulu.
tiba2 aku tnmpak senaskhah makalah yg menarik perhatianku......











lalu aku membelek-belek makalah itu tnpa secebis perasaan...

Tiba2,
aku tnmpak sesuatu yg amat mengejutkn dan hampir membuatknku jntungku gugur









ustz kosim!!

tkenang daku akan burger beliau yg enak sekali





pergh! mantap jge rpenye guruku ini
ketua unit dakwah rpenye
ptutla tak pnah jemu utk bdakwah.


p/s:-majalah ini merupakan mjlh terbitan pmram(persekutuan melayu republik arab mesir) keluaran tahun 2000
-penulis merupakan salah seorg anak murid beliau yg agak kacak
-kpd rkn2 seperjuangan tolong2 la skit update blog ni